maanantai 31. toukokuuta 2010

Ajatuksia

ITK-konferenssin aluksi kävimme kiertelemässä näytteillepanijoiden kojut ja tutustumassa tuoteantiin. Kojuissa esiteltiin lähinnä teknisiä sovelluksia ja laitteita, jotka eivät niin paljon intohimoja herättäneet. Yritin etsiä sovelluksia ja tuotteita, jotka helpottaisivat verrkokurssien rakentamista.

Creaza työkalut

Törmäsin Fronteran kojuun, jossa esiteltiin heidän verkko-oppimisympäristöään. Fronteran verkko-oppimisympäristö vaikutti melko pätevältä, mutta oma työnantaja oli jo investoinut toiseen ympäristöön, joten Fronteran sijasta kiinnostuin Creazan tuotteista. Creaza on "online-työkaluja" tarjoava palvelu. Työkalulaatikkoon kuului monenmoista vempainta, mutta oma mielenkiintoni heräsii sarjakuvatyökalua kohtaan. En päässyt perehtymään ohjelmaan sen tarkemmin, mutta takaraivoon jäi kytemään ajatus vastaavien tai jopa ko. työkalujen käytöstä verkkokurssin elävöittämiseen. Esim. "case"-pohjaiset tehtävät voisi olla mielekkäämpiä esitettynä sarjakuvamuodossa.

Verkon sisällönvalvonta ja Unescon tietopankki

Tuotetarjoilun jälkeen livahdimme kollegoideni kanssa kuuntelemaan luentoa virtuaalisesta lähipoliisitoiminnasta. Eijafjöllakullan ansiosta ko. luento oli haihtunut tuhkana tuuleen ja korvaavana aiheena oli juttua verkon sisällönvalvonnasta ja lasten sekä nuorison suojelemisesta verkkon vaaroilta. Aihe oli melko mielenkiintoinen näin turvallisuusalan ihmisen silmin, vaikka luento oli ehkä suunnattu peruskoulun ja nuorten opettajille. Hyvänä vinkkinä veikeä luennoitsija antoi Unescon sivuille osoitteen, josta löytyy asiaa verkkorikollisuudesta ja väärinkäytöksistä. (http://www.unesco-ci.org/cgi-bin/portals/information-society/page.cgi?d=1&g=2598)

Etäopetuksen tukipalvelut

Verkon sairauksista siirryimme kuuntelemaan asiaa etäopetuksen tukipalveluista. Puhujina oli Rovaniemen AMK:n ja Lapin maakuntakorkeakoulun verkko-oppimisympäristöjen ja etäopetuksen tukihenkilöt. Heidän tehtävänään oli neuvoa ja auttaa sekä opettajia että oppilaita etäopetuksen toteuttamisessa ja opiskelussa. Luento herätti ajatuksia ja probleemia oman talon verkkokoulutuksen osalta. Luennoitsijat alleviivasivat sitä seikkaa, että tuki on oltava saatavilla silloin kun opiskelija opiskelee. Vaikka meidän organisaation työntekijät opiskelevat pääosin työajalla, tekevät monet työntekijät ilta- ja viikonloppuvuoroja yövuoroista puhumattakaan. Tällöin meidän tulisi järjestää 24h tukea etäopiskelijoille. Asia on ongelmallinen, koska koulutusorganisaatiomme työaika on virka-aika.

Mobiilituuttorointi

Seuraavat ajatuksen siemenet kylvetiin mobiilituuttorointi luennolla. Luennoitsijat esittelivät kännykkäsovellusta, joka kommunikoi verkko-oppimisympäristön kanssa. Sovelluksen tarkoitus oli tavoittaa opiskelijat ja saada heidät vastaamaan kysymyksiin joko suoraan puhelimella tai sitten menemällä verkko-oppimisympäristöön tekemään vastaukset. Sovellus vaikutti helppokäyttöiseltä, mutta vaatii opiskelijalta 3G puhelinta.

Vastaavanlainen mobiilisovellus olisi myös minun työssäni kätevä. Kouluttamamme opiskelijat lähtevät lyhyen peruskoulutusjakson jälkeen työssäoppimisjaksolle. Tätä jaksoa pitiäisi kuitenkin pystyä valvomaan. Tälläisella mobiili-sovelluksella voisi ainakin seurata työssäoppimisen edistymistä ja paimentaa opiskelijat verkko-oppimisympäristöön tekemään tehtäviä. Tällä hetkellä esim. sähköpostiviestit joilla kysellään perehdytysjakson kuulumisia, eivät tavoita kaikkia opiskelijoita tai he jättävät vastaamatta. Meille ehkä riittäisi pelkkä massatekstiviestipalvelu, jolla muistutettaisiin ottamaan yhteyttä tiettyyn osoitteeseen tai menemään tekemään jotain tehtäviä.

Secondlife:n hyödyntäminen verkko-opetuksessa

Etäopetus voi pahimmassa tapauksessa olla opetusmateriaalin pänttäämistä tietokoneen kuvaruudulta ilman minkäänlaista interaktiivisuutta. Videoilla, mielikuvituksellisilla tehtävillä ja keskustelufoorumeilla saadaan ehkä jonkin verran eloa opiskeluun. Oppimistakin tapahtuu kenties enemmän. Joku voi vielä lisätä "live-tsätti" -keskusteluja tai reaaliaikaisia videoluentoja. Opiskelun voi kuitenkin viedä aivan uudelle tasolle työntämällä oppimateriaalit virtuaalimaailmaan, jossa myös opiskelijat ja opettajat voivat kohdata.

Sotungin lukio esitteli omaa etäopetusmalliaan, joka oli rakennettu Second Life virtuualimaailmaan. Uskoakseni tämä malli kyllä voittaa perinteiset verkko-oppimisympäristöt. Kokemuksellisuus on aivan eri tasolla kuin tarkastellessa hienostikkin luotua html-sivua. Sotungin opetuskokonaisuuksia oli vielä väritetty entisestään hauskasti toteutetuilla videoilla, loruilla, sanapeleillä, sanatehtävillä ja jopa tanssittavilla lauluilla! Omassakin koulutuksessa voisi tylsistä lakiasioista tehdä ainakin koomisia, jos ei mielenkiintoisempia, muuntamalla rainat loruiksi. Myös erilaisia ristikko- tai aukkosanatehtäviä voisi helpostikin hyödyntää omassa koulutuksessa sekä tunnilla että verkossa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti